Μάϊος-Ιούνιος 2012
Στα Σανσκριτικά, Mandala σημαίνει κύκλος. Ο κύκλος που συμβολίζει την μήτρα της δημιουργίας -στρογγυλός, ολικός, πλήρης. Η λέξη προέρχεται από τη ρίζα Manda, που σημαίνει ουσία, ενέργεια ή πνεύμα, στην οποία η κατάληξη la, που σημαίνει δοχείο ή φορέας, έχει προστεθεί. Το Manda-la γίνεται έτσι ο φορέας της ουσίας. Το κέντρο ενός mandala συμβολίζει συνήθως την ουσία -τον 'σπόρο', 'σπέρμα', 'σταγόνα', το προεξέχον σημείο εκκίνησης- που η περιφέρεια απεικονίζεται να συλλαμβάνει. Σε διάφορες πνευματικές παραδόσεις, τα mandalas μπορεί να χρησιμοποιούνται για την εστίαση της προσοχής και να λειτουργούν σαν γέφυρες μεταξύ των διαφορετικών διαστάσεων ή σφαιρών. Η προσέγγιση που ακολουθείται εδώ είναι πιο ελεύθερη και πιο προσωπική. Συμβάλει στο να έρθουν στην επιφάνεια συναισθήματα και ενοράσεις από τον εσωτερικό χώρο στον εξωτερικό κόσμο, με την εστίαση, σε κάθε περίπτωση, σε μία ενιαία πρόθεση.
Ο ουροβόρος όφις, που διακρίνεται να περικλείει κάθε ένα από τα Mandalas, αναπαριστά το φίδι που ελίσσεται γύρω από τον εαυτό του και αφαιρεί το παλιό του δέρμα δαγκώνοντας την ουρά του. Είναι ένα αρχαίο σύμβολο ανανέωσης, αναγέννησης και αιωνιότητας.
Όπως γράφει ο Ανδρέας Εμπειρίκος στο Όχι Μπραζίλια μα Οκτάνα (1965, ποιητική συλλογή Οκτάνα):
"Οκτάνα θα πη πυρ, κίνησις, ενέργεια, λόγος σπέρμα.
Οκτάνα θα πη η εντελέχεια εκείνη, που αυτό που είναι αδύνατον να γίνη αμέσως το κάνει εν τέλει δυνατόν, ακόμη και την χίμαιραν, ακόμη και την ουτοπίαν, ίσως μια μέρα και την αθανασίαν του σώματος και όχι μονάχα της ψυχής.
Οκτάνα θα πη απόλυτος ενότης πνεύματος και ύλης.
Οκτάνα θα πη παντού και πάντα εν ηδονή ζωή."
Οκτάνα θα πη η εντελέχεια εκείνη, που αυτό που είναι αδύνατον να γίνη αμέσως το κάνει εν τέλει δυνατόν, ακόμη και την χίμαιραν, ακόμη και την ουτοπίαν, ίσως μια μέρα και την αθανασίαν του σώματος και όχι μονάχα της ψυχής.
Οκτάνα θα πη απόλυτος ενότης πνεύματος και ύλης.
Οκτάνα θα πη παντού και πάντα εν ηδονή ζωή."
"Η Φύση είναι ένας ναός όπου ζωντανές κολώνες
Αφήνουν κάποιες φορές να διαφύγουν συγκεχυμένα λόγια·
Ο άνθρωπος από εκεί περνά διασχίζοντας δάση από σύμβολα
Που τον παρατηρούν με ματιές γνώριμες."
...
Ανταποκρίσεις, Charles Baudelaire (Τα Άνθη του Κακού)
επιστροφή στο: ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ _ Ζένια Δημητρακοπούλου